bagcancelcoffeeGroeiplannen-v2GroeiplannenLogo_DeGroeiregisseur_fcpeople-01people
Maak een afspraak
Home / Commissaris voor het MKB

Lid Raad van Advies voor het MKB

Een waargebeurde casus

Eind 2019 kwam een kennis langs. Hij wist dat ik iets deed met coaching en wilde eens sparren. Zelfde avond kwam hij op de koffie. Ondernemer van eind veertig. Prachtig bedrijf met 7 miljoen omzet, trouwe klanten, prima marges. Eén probleem. Hij had er geen zin meer in en hij snapte zelf niet waarom. Wat kleine gedoetjes met personeel, wat gebrek aan energie, wat nu? Bedrijf verkopen maar?

Twee uur later ging hij weg. Tien dagen later kreeg ik een persoonlijke brief met 2 mooie flessen wijn. Alle problemen waren opgelost en hij zag het weer helemaal zitten. Hoe kan dat? De crux zat hierin dat hij zijn bedrijf niet zat was, maar hij was zijn baan binnen het bedrijf zat. Hj wilde geen directeur meer zijn. Toen hij daarachter kwam na 2 uur praten, hebben we gekeken naar de mogelijkheid een directeur te gaan zoeken. Wat bleek? Die diende zich die week daarna spontaan aan. Wat daarna gebeurde is nog interessanter. Zijn personeel had er nu ook weer zin in en één belangrijk MT lid draaide zelfs zijn ontslag terug en bleef. En de ondernemer? Die is bezig met zijn groeiplan voor 10 miljoen en rijdt weer lachend naar kantoor. Zijn beslissing is goed voor zichzelf , voor zijn werknemers en voor de waarde van het bedrijf.

Is het dan zo simpel? Paar uur praten en alles opgelost? Ja en nee. Ja, omdat veel ondernemers gewoon heel weinig praten. Ze hebben de innerlijke overtuiging dat niemand hen kan helpen, dat niemand hun business echt kan snappen en ze vinden dat ze falen als ze het niet alleen doen. Daarom kan een gesprek met een goede luisteraar veel doen. En nee, omdat sommige problemen gewoon complex, taai en weerbarstig zijn. Dan helpt alleen een grondige, gestructureerde analyse van het probleem.  Vervolgens dienen er opties geformuleerd te worden met voor- en nadelen, waarover goede discussies gevoerd dienen te worden om uiteindelijk de juiste beslissing te kunnen nemen.

Raad van Advies

Je hoeft geen beursgenoteerde onderneming te hebben om periodiek gebruik te willen maken van strategisch advies en reflectie. Ieder kwartaal een dag(deel) is een prima ritme om met een paar mensen even uit te zoomen, afstand te nemen en naar je business te kijken. Wat zijn je doelen? Wat zijn de bottlenecks? Wat zijn dilemma’s? Doen er zich nog bijzondere kansen voor? Iedereen nog happy?

Nieuwsgierig of dit wat voor je is? Bel me eens.

Vorige: Investeren Volgende: Coaching