Groeiplannen
Iedere startup heeft een ‘Pitchdeck’ en iedere scale-up heeft een groeiplan. Vaak een mooie hockeystick met eerst veel pijn en dan veel fijn. De toekomst ziet er geweldig uit.
Toch falen meer dan 90% van de startups en dat is heel erg veel. Ze gaan niet ten onder aan competitie, nee ze gaan te onder door zelfdestructief gedrag(!) Als je een uitgebreid rapport wil lezen met research naar 3200 snelgroeiende tech startups met harde data over succes en falen dan kan ik je dit van harte aanbevelen: http://innovationfootprints.com/wp-content/uploads/2015/07/startup-genome-report-extra-on-premature-scaling.pdf
Een aantal conclusies uit dit rapport:
- Te snel willen opschalen, terwijl je product nog niet helemaal klaar is, is met afstand de grootste reden voor falen
- Een startup ondernemer die begeleiding zoekt bij anderen (mentoren en thought leaders) haalt 7x zoveel geld op en groeit 3,5x zo hard
- Hands-on investeerders helpen niet bij het verbeteren van de operationele performance, maar wel bij de totale performance van het bedrijf en het ophalen van (meer) geld
- Solo Founders doen er 3,6x zo lang over om de ‘scale-up fase’ te bereiken, dan teams die bestaan uit 2 of meer personen
- Teams met relatief meer ervaren commerciële, sales gedreven mensen, zijn 6,2x zo succesvol in de scale-up fase dan de meer technisch product-georiënteerde teams
- 72% of de founders is erachter gekomen hun oorspronkelijke Intellectueel Eigendom niet geleid heeft tot een werkelijk competitief voordeel
- Startups die geen geld hebben opgehaald denken vaak dat hun markt onterecht ‘nieuw’ is en overschatten de marktgrootte met maar liefst factor 100
- Startups die de groeifase pas ingaan als ze er operationeel klaar voor zijn, groeien 20x zo hard dan startups die te snel zijn geweest
- Teveel geld ophalen in een te vroege fase, leidt tot druk op het team om te gaan groeien, terwijl ze er eigenlijk nog niet klaar voor zijn
Verder maakt het onderzoek onderscheidt tussen wat ze noemen ‘consistente’ en ‘inconsistente startups’. Een inconsistente startup ben je als je:
- Een slechte product/markt fit probeert op te lossen met veel marketing en mediageweld
- ‘Nice to have’ features toevoegt zonder dat je precies weet waarom
- Managers en VP’s gaat aannemen in plaats van doeners
- Meer dan 2 lagen in je bedrijf hebt
- Te weinig geld ophaalt om door de ‘Valley of death’ heen te komen
- Te snel focust op winstmaximalisatie
- Overdreven planmatig werkt, zonder dat continue de gebruikelijke feedback loop wordt toegepast
Paar andere interessante feitjes:
- Het maakt niet uit of founders elkaar lang of kort kenden voordat ze gingen samenwerken
- Geslacht maakt weinig uit of een startup consistent of inconsistent ontwikkelt
- De gemiddelde leeftijd van een founder is 35
Als je dit leest, wat zie jij dan als je naar je eigen plan en bedrijf kijkt?
Als Groeiregisseur kan ik je helpen met het beoordelen en ontwikkelen van je strategie en groeiplannen. Samen proberen we zoveel mogelijk seinen op groen te krijgen zodat de kans op succes maximaal wordt. Zodat jij niet bij die 90% gaat horen, maar bij die 10% die de hockeystick inderdaad waar gaat maken!