bagcancelcoffeeGroeiplannen-v2GroeiplannenLogo_DeGroeiregisseur_fcpeople-01people
Maak een afspraak

Creativiteit

 

 

Eén eigenschap die alle succesvolle start-up ondernemers delen is dat ze bijzonder creatief zijn. Ze zullen ook wel moeten, want in de eerste jaren verandert alles voortdurend. Het businessmodel, de club met mensen, de dingen die je je klanten belooft, je financieringsbronnen, de schaal waarop je werkt, enzovoort.

De bekende zolderkamer

Die creativiteit begint op een of andere manier altijd in een garage (Steve Jobs en Steve Wozniak) of op een zolderkamer. Eigenlijk best rare plekken voor creativiteit, toch? Geen glazen puien met zitzakken, Nintendo spelcomputers, schommelstoelen die aan kettingen hangen en een halve botanische tuin om je heen, waar je 24 soorten koffie kan drinken. Gewoon een zolderkamer of een garage. Een donkere, eenzame plek met oude tafels als bureau, waterige filterkoffie en de Commodore 64 van je grootvader als springplank naar succes.

Heel gek eigenlijk. Creativiteit heeft misschien veel minder met omgeving en faciliteiten te maken, maar meer met andere zaken. Misschien komt creativiteit juist wel tot stand bij afwezigheid van dingen. Zoals: prikkels, gezeur aan je hoofd, operationele stress, doelstellingen, verwachtingen, een remmende energie die ergens hangt, dat soort zaken. Als mijn vrouw thuis aan het tekenen of houtsnijden is, mag ik bijvoorbeeld tussendoor niet komen kijken of er iets van zeggen. Zelfs niet van: mooi, of: waarom heb je daarvoor gekozen, wat grappig! Dat onderbreekt een creatieve stroom, waardoor iemand uit balans kan raken en daarmee uit zijn creatieve energie. Als schrijver van dit soort rare stukjes snap ik inmiddels hoe dat zit en laten we elkaar dus met rust als de ander bezig is.

Creativiteit kan je niet afdwingen

Een ander ding met creativiteit is dat je het niet kunt afdwingen. Het komt en het gaat. Daarom werken geplande brainstormsessies vaak ook niet. Morgen om 10 uur zijn we allemaal creatief, doe je best! Tuurlijk, dat doen we. Brainstormsessies werken vaak überhaupt niet, omdat maar heel weinig mensen echt met ideeën durven komen. De angst is vaak: ja, kom ik met dat idee, stel dat we het echt gaan doen. Nog meer werk!

Brainstormen, wel of niet doen?

Tip: als je een brainstormsessie houdt geef dan het volgende mee: beste mensen, alles wat we vandaag bespreken gaan we zeker niet uitvoeren. Kom dus gerust met de meest idiote ideeën, hoe gekker hoe beter. Als er dan goede ideeën uit voort komen, laat je enthousiasme niet overdreven merken, zodat het idee sterft in schoonheid, maar ga er na de sessie eerst even op kauwen en bedenk wat er nodig is om dit idee de meeste kans te geven om uit te groeien tot iets waar je mee verder kan. Wees slim. Met wie ga ik dit onderzoeken? Hoe creëer ik draagvlak voor dit idee? Wat is de volgende stap?

Veel beter dan geplande brainstormsessies zijn spontane uitbarstingen van creativiteit. Je verkoopteam heeft een dikke order gescoord en voelt zich on top of the world. Alles lijkt even mogelijk. Haal gebak, duik een zolderkamer in en laat de creativiteit maar loskomen. Je zult verbaasd zijn.

Stay in the zone

Maar hoe blijf je nu als start-up ondernemer zelf creatief? Hier een paar tips voor je die kunnen werken.\

 

 

Het beste resultaat krijg je zonder resultaatgericht te zijn. Succes met aanrommelen vandaag. Dit is jouw dag, ik voel het.

Vorige: Familievloek Volgende: Waarom de rente laag blijft en je veel geld ‘moet’ lenen als ondernemer